Barbara Granda - powiatowy rzecznik konsumentów
tel:914328106, e-mail: granda@policki.pl
Uprzejmie informujemy, że w dniu 19 grudnia 2024 r. Biuro Rzecznika Konsumentów będzie nieczynne.
Do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Policach w celu uzyskania pomocy prawnej konsumenci mogą zgłaszać się:
3. pisemnie na adres: Starostwo Powiatowe w Policach, Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów ul. Tanowska 8, 72 – 010 Police, elektronicznie: granda@policki.pl |
Artykuły Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Druki do pobrania:
- Wniosek o udzielenie pomocy 18 kB (doc),
- Wniosek o udzielenie pomocy 142 kB (pdf).
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI RZECZNIKA
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Policach udziela pomocy wyłącznie na rzecz konsumentów, mieszkańców powiatu polickiego. Konsumenci spoza terenu powiatu polickiego powinni zwracać się o pomoc z właściwym dla ich miejsca zamieszkania rzecznikiem konsumentów.
Dane rzeczników na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Powiatowy Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich czyli dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą.
- Konsumentem, zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego, jest osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
- Przedsiębiorcą, zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego, jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy, które dotyczą:
- umów sprzedaży, także tych zawieranych na odległość (np. przez Internet) oraz poza lokalem przedsiębiorcy (np. na prezentacji w hotelu lub w domu u konsumenta),
- umów o świadczenie usług, np. usługi naprawy, remontowe, wykonania mebli lub innych rzeczy wykonywanych na zamówienie,
- umów o świadczenie usług np. turystycznych, telekomunikacyjnych, związanych z obrotem nieruchomościami, edukacyjnych.
Rzecznik nie posiada uprawnień do działania w sprawach:
- między przedsiębiorcami,
- między osobami fizycznymi,
- z organami administracji publicznej oraz spółdzielniami mieszkaniowymi,
- z tytułu naruszenia dóbr osobistych,
- z zakresu ochrony danych osobowych,
- z zakresu ochrony praw pacjentów,
- z zakresu prawa pracy.
ZADANIA RZECZNIKA
Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela bezpłatnej pomocy prawnej w sprawach związanych z ochroną konsumentów, do głównych jego zadań należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
to oznacza między innymi, że Rzecznik:
- informuje konsumenta o jego sytuacji prawnej w sprawie oraz wskazuje możliwe rozwiązania,
- dokonuje oceny prawnej zasadności roszczenia zgłoszonego przez konsumenta,
- pomaga konsumentowi przy zredagowaniu pism kierowanych przez niego do przedsiębiorcy,
- udziela pomocy konsumentowi w zidentyfikowaniu przedsiębiorcy na podstawie urzędowych rejestrów działalności gospodarczych,
- udziela konsumentom porad prawnych oraz wskazówek w sprawie,
- pomaga przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej,
- kieruje wystąpienia do przedsiębiorców,
Rzecznik występuje do przedsiębiorców w sprawach, w których dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu. Interwencje Rzecznika w konkretnej sprawie podejmowane są wyłącznie po wyczerpaniu przez konsumenta toku postępowania reklamacyjnego.
Dodatkowo Rzecznik:
- współdziała z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
- składa wnioski w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- prowadzi edukację konsumencką,
- współdziała z Prezesem UOKiK, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
- może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach konsumenckich (w wyjątkowych przypadkach),
- występuje z wnioskiem o ukaranie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów.
SKŁADANIE WNIOSKÓW
Rzecznik udziela informacji prawnej lub porady w sprawach konsumenckich nie wymagających analizy na bieżąco telefonicznie lub osobiście w Biurze Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Pomoc w tej formie nie wymaga składania formalnych wniosków. Pytania do Rzecznika można kierować również za pomocą poczty elektronicznej.
W przypadku spraw, w których niezbędna jest interwencja Rzecznika do przedsiębiorcy lub w sprawach wymagających analizy prawnej należy złożyć wniosek, który powinien zawierać:
- wskazanie osoby, od której pochodzi (imię i nazwisko) i jej adres zamieszkania,
- wskazanie adresu poczty elektronicznej lub numeru telefonu – nie jest obowiązkowe jednak ułatwi kontakt w sprawie,
- wskazanie przedsiębiorcy,
- opis istotnych okoliczności faktycznych,
- wskazanie na czym polega naruszenie prawa konsumenta np. niesłuszne nieuznanie reklamacji,
- wskazanie czego konsument oczekuje od przedsiębiorcy.
Do wniosku należy dołączyć kopie wszystkich posiadanych dokumentów mających znaczenie dla ustalenia stanu sprawy oraz oceny zasadności roszczenia, w szczególności kopii:
- dowodu zawarcia umowy (najczęściej paragon/faktura, umowa pisemna jeśli w tej formie została zawarta),
- korespondencji prowadzonej z przedsiębiorcą,
- dokumentacji fotograficznej,
- bądź innej dokumentacji mającej znaczenie w sprawie.
Wniosek o udzielenie pomocy 18 kB (doc),
Wniosek o udzielenie pomocy 142 kB (pdf).
WAŻNE
Powiatowy Rzecznik Konsumentów rozpatruje wnioski konsumentów wg kolejności wpływu.
Aby rzecznik mógł podjąć interwencję, konsument powinien najpierw wyczerpać drogę postępowania reklamacyjnego.
Rzecznik nie jest uprawniony do przeprowadzania dowodów, rozstrzygania sporów, nakładania kar, wydawania nakazów lub zakazów wobec przedsiębiorców, nie posiada również uprawnień kontrolnych. Rzecznik występuje do przedsiębiorców w sprawach, w których dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne zakończenie sprawy lub dostrzega potrzebę dodatkowego wyjaśnienia okoliczności faktycznych.
Rzecznik nie posiada tym samym instrumentów ani uprawnień, za pomocą których mógłby wyegzekwować od przedsiębiorcy spełnienie roszczeń konsumenta.
W sprawach, w których konsument i przedsiębiorca przedstawiają ostatecznie rozbieżne stanowiska i polubowne zakończenie sprawy okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy konsumentowi w dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej.
POMOCNE ADRESY
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail: uokik@uokik.gov.pl
- Delegatura UOKiK w Gdańsku
ul. Podwale Przedmiejskie 30
80 – 824 Gdańsk
tel. (58) 346 29 32, fax (58)346 29 33
e-mail: gdansk@uokik.gov.pl
- Porady dla konsumentów
tel. 801 440 220
tel. 222 66 76 76
dni robocze 10:00-18:00
- Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie
ul. Jana Matejki 6b
71 - 615 Szczecin
tel. 91 422 52 39 / 91 422 52 30
fax. 91 422 54 41
e-mail: sekretariat@wiih.pomorzezachodnie.pl
- Stały Polubowny Sąd Konsumencki
(przy Wojewódzkim Inspektorze Inspekcji Handlowej)
ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin
tel. 422 52 39, fax 422 54 41
e-mail: spsk@wiih.pomorzezachodnie.pl
- Oddział Federacji Konsumentów w Szczecinie
ul. Koński Kierat 15/U6
70-563 Szczecin
tel. 91 488 15 97
e-mail: szczecin@federacja-konsumentow.org.pl
- Rada Krajowa Federacji Konsumentów
ul. Ordynacka 11 lokal 1
00-364 Warszawa
tel. 22 827-11-73 fax:22 827-54-74
e-mail: sekretariat@federacja-konsumentow.org.pl
Federacja Konsumentów
POMOC SPECJALISTYCZNA
- Spory transgraniczne w UE
Europejskie Centrum Konsumenckie
tel. 22 55 60 600
e-mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu
- Ubezpieczenia i finanse
Rzecznik Finansowy
tel. 22 333 73 26, 22 333 73 27
fax 22 333 73 29
e-mail: biuro@rf.gov.pl
e-mail: porady@rf.gov.pl
dyżury ekspertów:
tel. 22 333 73 28
tel. 22 333 73 25
- Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego
tel. 22 262 45 00
e-mail: sad.polubowny@knf.gov.pl
- Bankowy Arbitraż Konsumencki
tel. 22 48 68 400
e-mail: arbitraz.kancelaria@zbp.pl
- Telekomunikacja – usługi telekomunikacyjne, usługi pocztowe
Centrum Informacji Konsumenckiej przy UKE
tel. 22 33 04 000
fax 22 53 49 162
- Energia i paliwa
Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych
tel. 22 244 26 36
fax 22 378 12 93
e-mail: drr@ure.gov.pl
- Podróże kolejowe
Rzecznik Praw Pasażera Kolei
e-mail: rzecznik@pasazer.gov.pl
- Podróże lotnicze
Rzecznik Praw Pasażerów
tel. 22 520 72 00
Fax 22 520 73 00
e-mail: pasazerlotniczy@ulc.gov.pl