10 kroków do bezpiecznych zakupów

13 lutego 2025

Konsumencie, kupuj z głową. Przestrzeganie tych zasad może znacząco podnieść bezpieczeństwo zawierania umów sprzedaży lub usług, co pomoże w uniknięciu nieprzyjemnych sytuacji.

 

  1. Zwróć uwagę na cenę. Czy cena nie jest podejrzanie niska?  Zanim zamówisz, zastanów się, czy to nie jest zbyt piękne, aby było prawdziwe.

  2. Wymagaj danych przedsiębiorcy. Pamiętaj, na przedsiębiorcy ciążą ustawowe obowiązki informacyjne, w szczególności jego dane identyfikujące, nazwa, organ, który zarejestrował działalność gospodarczą, adres prowadzonej działalności, adres poczty elektronicznej, numer telefonu, pod którym można szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Upewnij się, że masz do czynienia z zarejestrowaną i aktywną firmą, możesz to sprawdzić w rejestrach przedsiębiorców takich jak CEiDG czy KRS. Jeśli nie ma podstawowych danych, potraktuj to jako przestrogę.

  3. Zerknij na opinie innych klientów. Często konsumenci sprawdzają opinię dopiero po pojawieniu się problemu. Bywa, że to już za późno.

  4. Sprawdź informacje o sposobie i terminie spełnienia świadczenia. Czy zostałeś poinformowany o sposobie i terminie prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość? Czy wiesz, jakie są koszty odesłania towaru i dokąd go odesłać? Brak tych informacji może być oznaką nieuczciwej oferty.

  5. Nie kupuj pod presją czasu, bądź ostrożny. Oferta ważna jest tylko tu i teraz? Daj sobie czas do namysłu.  

  6. Zanim zamówisz, podpiszesz dokument czy klikniesz kupuję -  przeczytaj umowę, warunki sprzedaży lub regulaminy, jeśli czegoś nie rozumiesz, zadawaj pytania. Masz prawo do jasnej i zrozumiałej informacji. Zanim podejmiesz decyzję poproś o treść umowy do przeanalizowania w domu.

  7. Dokonując płatności, korzystaj z kanałów swojego banku. Uważaj na linki i sms-y odsyłające na inne strony. Zachowaj ostrożność. Nie podawaj nikomu loginu, hasła ani innych danych koniecznych do realizacji przelewu. Jeśli ktoś o nie pyta, możesz mieć do czynienia z próbą wyłudzenia danych, co może mieć dalsze negatywne dla Ciebie konsekwencje. Przedsiębiorca, pracownik banku, urzędu czy policjant nigdy nie prosi o takie dane. Pamiętaj! Dane do przelewu przeznaczone są wyłącznie dla Ciebie.

  8. Korzystaj zawsze z zaufanego połączenia internetowego. Nie kupuj przez Internet, korzystając z ogólnodostępnych sieci Wi-Fi np. w restauracji, hotelu czy centrum handlowym. Twoje dane do logowania mogą zostać przechwycone przez cyberprzestępców.

  9. Sprawdź przesyłkę przy kurierze. Jeśli zauważysz uszkodzenia, spisz protokół, złóż zastrzeżenia lub nie odbieraj przesyłki. Przyjęcie przesyłki z widocznym uszkodzeniem może skutkować uwolnieniem się przewoźnika od odpowiedzialności.

  10. Zasięgnij porady. Jeśli masz wątpliwości, zadzwoń do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub do Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej – tam uzyskasz pomoc i informacje konsumenckie dotyczące bezpiecznych zakupów, reklamacji itp.

Barbara Granda - Powiatowy Rzecznik Konsumentów
tel:91 43 28 106, e-mail: granda@policki.pl

 

 

Tekst: Barbara Granda, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, red. Joanna Lamek, Wydział Prezydialny Starostwa Powiatowego w Policach
 
Foto: Pixabay.com

Drukuj Drukuj Email Email