Konsumencie, kupuj z głową. Przestrzeganie tych zasad może znacząco podnieść bezpieczeństwo zawierania umów sprzedaży lub usług, co pomoże w uniknięciu nieprzyjemnych sytuacji.
- Zwróć uwagę na cenę. Czy cena nie jest podejrzanie niska? Zanim zamówisz, zastanów się, czy to nie jest zbyt piękne, aby było prawdziwe.
- Wymagaj danych przedsiębiorcy. Pamiętaj, na przedsiębiorcy ciążą ustawowe obowiązki informacyjne, w szczególności jego dane identyfikujące, nazwa, organ, który zarejestrował działalność gospodarczą, adres prowadzonej działalności, adres poczty elektronicznej, numer telefonu, pod którym można szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Upewnij się, że masz do czynienia z zarejestrowaną i aktywną firmą, możesz to sprawdzić w rejestrach przedsiębiorców takich jak CEiDG czy KRS. Jeśli nie ma podstawowych danych, potraktuj to jako przestrogę.
- Zerknij na opinie innych klientów. Często konsumenci sprawdzają opinię dopiero po pojawieniu się problemu. Bywa, że to już za późno.
- Sprawdź informacje o sposobie i terminie spełnienia świadczenia. Czy zostałeś poinformowany o sposobie i terminie prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość? Czy wiesz, jakie są koszty odesłania towaru i dokąd go odesłać? Brak tych informacji może być oznaką nieuczciwej oferty.
- Nie kupuj pod presją czasu, bądź ostrożny. Oferta ważna jest tylko tu i teraz? Daj sobie czas do namysłu.
- Zanim zamówisz, podpiszesz dokument czy klikniesz kupuję - przeczytaj umowę, warunki sprzedaży lub regulaminy, jeśli czegoś nie rozumiesz, zadawaj pytania. Masz prawo do jasnej i zrozumiałej informacji. Zanim podejmiesz decyzję poproś o treść umowy do przeanalizowania w domu.
- Dokonując płatności, korzystaj z kanałów swojego banku. Uważaj na linki i sms-y odsyłające na inne strony. Zachowaj ostrożność. Nie podawaj nikomu loginu, hasła ani innych danych koniecznych do realizacji przelewu. Jeśli ktoś o nie pyta, możesz mieć do czynienia z próbą wyłudzenia danych, co może mieć dalsze negatywne dla Ciebie konsekwencje. Przedsiębiorca, pracownik banku, urzędu czy policjant nigdy nie prosi o takie dane. Pamiętaj! Dane do przelewu przeznaczone są wyłącznie dla Ciebie.
- Korzystaj zawsze z zaufanego połączenia internetowego. Nie kupuj przez Internet, korzystając z ogólnodostępnych sieci Wi-Fi np. w restauracji, hotelu czy centrum handlowym. Twoje dane do logowania mogą zostać przechwycone przez cyberprzestępców.
- Sprawdź przesyłkę przy kurierze. Jeśli zauważysz uszkodzenia, spisz protokół, złóż zastrzeżenia lub nie odbieraj przesyłki. Przyjęcie przesyłki z widocznym uszkodzeniem może skutkować uwolnieniem się przewoźnika od odpowiedzialności.
- Zasięgnij porady. Jeśli masz wątpliwości, zadzwoń do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub do Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej – tam uzyskasz pomoc i informacje konsumenckie dotyczące bezpiecznych zakupów, reklamacji itp.
Barbara Granda - Powiatowy Rzecznik Konsumentów
tel:91 43 28 106, e-mail: granda@policki.pl
Tekst: Barbara Granda, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, red. Joanna Lamek, Wydział Prezydialny Starostwa Powiatowego w Policach
Foto: Pixabay.com