Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6 będzie miała blisko 50 km długości, w tym 5 km będzie stanowił tunel pod Odrą w rejonie Polic - najdłuższy tunel drogowy w Polsce.
Obwodnica odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.
Inwestycja została podzielona na trzy odcinki:
- Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km)
- Dołuje - Police (11,9 km)
- Police - Goleniów (23,4 km)
Oficjalnego ogłoszenia informacji o przetargach na wszystkie trzy odcinki obwodnicy dokonali podczas wtorkowej konferencji w Szczecinie Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak w towarzystwie Wiceministra Infrastruktury Arkadiusza Marchewki. Obecni byli również m.in.: Minister Sportu i Turystyki Sławomir Nitras oraz Posłowie: Adam Łącki i Jarosław Rzepa, a także Wojewoda Zachodniopomorski Adam Rudawski, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, przedstawiciele samorządów i innych instytucji zaangażowanych w proces inwestycyjny, w tym Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad na czele z Dyrektorem Pawłem Woźniakiem. Powiat Policki reprezentowany był przez Starostę Polickiego dr. Shivana Fate i Przewodniczącego Rady Powiatu w Policach Janusza Szwyda.
To niezwykle ważna inwestycja dla naszego regionu, dla całego obszaru powiatu polickiego z punktu widzenia gospodarczego. Jedna z największych infrastrukturalnych inwestycji w zachodniopomorskim. Jej budżet to ponad 7 miliardów złotych. Cieszę się, że już ruszają przetargi na jej wykonanie i mam nadzieję, że wszystko się powiedzie tak, abyśmy w zakładanych terminach mogli zacząć korzystać z Zachodniego Obejścia Szczecina wraz tunelem pod Odrą,
podkreśla Starosta Policki dr Shivan Fate.
Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe, S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem . Będzie to dwururowy obiekt, którego średnica zewnętrzna będzie wynosiła niemal 15 m a grubość obudowy 60 cm. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m.
Zakończenie pierwszych dwóch odcinków jest planowane w 2028 roku. Natomiast odcinek Police - Goleniów z tunelem pod Odrą, będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu o długości 5 km. Zakładamy, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2032 roku.
Tekst i foto: Agnieszka Rychlik-Bakalarz/Wydział Prezydialny Starostwa Powiatowego w Policach