- Powiat Policki - https://policki.pl -

Rozbieżność cen? Cena przy kasie jest inna niż na metce? Jakie masz prawo? – Powiatowy Rzecznik Konsumentów informuje

Kasjer w sklepie

Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów dociera coraz więcej sygnałów dotyczących problemów w sytuacji, kiedy interesujący nas produkt oferowany w sklepie okazuje się ostatecznie droższy od ceny widniejącej na półce, metce czy opakowaniu. Sprzedawca zazwyczaj informuje nas, że prawidłowa cena jest wskazywana przy kasie i odmawia sprzedaży za cenę widniejącą na metce – czy słusznie?

Wydawałoby się, że kiedy znajdziemy w sklepie pożądany towar w atrakcyjnej cenie to poczyniliśmy udane zakupy. Wkładamy towar do koszyka, kierujemy się do kasy i tu pojawia się problem. Okazuje się, że produkt który wykładamy z koszyka kosztuje więcej niż było to oznaczone na sklepowym regale czy metce. Kasjer zazwyczaj tłumaczy, że taka cena jest w systemie i prawidłową cenę to on właśnie nam wskazał.

Znajomość ceny za produkt czy usługę to podstawowe prawo konsumenta, każdy ma prawo ją poznać, przed podjęciem decyzji o zakupie. 

Sprzedawca ma obowiązek uwidaczniać cenę oraz cenę jednostkową towaru lub usługi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany produkt lub usługę konsument może żądać sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.

Oznacza to, że jeśli na metce lub na regale widnieje niższa cena, konsument ma prawo domagać się zakupu towaru po tej właśnie cenie.

Co więcej, uwidaczniana cena musi być ceną całkowitą brutto. Niedopuszczalne jest oznaczanie ceny netto wraz z informacją, że należy do niej doliczyć określoną stawkę podatku. Takie oznaczenie ceny nie posiadałoby bowiem waloru jednoznaczności i ewidentności.

Dodatkowo, wskazana cena powinna być ceną jednostkową. Oznacza to, że cena towaru lub usługi określana jest za jednostkę określonego towaru lub usługi.

Co w sytuacji kiedy konsument zapłacił za produkt więcej niż się spodziewał?

Wówczas konsument może domagać się sprzedaży produktu za cenę podaną na metce żądając zwrotu różnicy w cenie. Kierując się do kasy w celu zapłacenia określonej ceny za produkt zostaje zawarta umowa sprzedaży na warunkach zawartych w ofercie. Sprzedawca nie może odmówić sprzedaży produktu po cenie określonej na półce metce czy opakowaniu. W przeciwnym razie konsument może dochodzić swoich praw przed sądem.

Zanim jednak sprawa trafi do sądu warto zawiadomić odpowiedni organ w szczególności, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej albowiem w kompetencjach WIIH jest badanie zasadności zgłoszonej sprawy, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości nakładanie kar. 

Można także skierować się z prośbą o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, a w ostateczności do sądu.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2023r. poz. 168).

 

Tekst: Barbara Granda, Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Foto: Pixabay